שש דמויות מחפשות מחבר-ביקורת-פירנדלו-תיאטרון גשר

640שש דמויות מחפשות מחבר-פירנדלו-גשר640
תמונות-התיאטרון
תיאטרון גשר מציג את מחזהו הידוע של לואיג'י פירנדלו"שש נפשות מחפשות מחבר".
המחזה הוצג  בשם זה פעמים מספר בארץ וכעת בהפקה של גשר הוא נקרא"שש דמויות מחפשות מחבר".
בזמן האחרון הועלו בארץ כמה הצגות ששמן שונה מהשם המקובל.
לכל שינוי בשם נותן התיאטרון או הבמאי הסבר אחר.
במקרה זה רועי חן שעיבד את המחזה ואחראי על הנוסח העברי מסביר ששינה את השם כי רצה להבדיל בין תירגום המקור לעיבוד החופשי שעשה וכן כיוון שביקש להמנע מאסוציאציות שהמילה "נפש"יכולה לעורר.
לא השם הוא הקובע אלא טיב ההפקה ואקדים ואומר כי אכן היא מעולה.
פירנדלו שהנו בעל פרס נובל לספרות ומגדולי הסופרים והמחזאים האיטלקיים כתב את המחזה לפני כ 90 שנה והרעיונות שבו תקפים ואקטואליים עד היום.
משפחה מתפרצת אל בימת תיאטרון ,כאשר במאי עוסק בחזרה על מחזה,ומחפשת מחבר שיכתוב את סיפור המשפחה.
למרות טענות הבמאי שאינו מחבר אלא במאי בלבד, מספרת המשפחה את סיפורה  כאשר סוף הסיפור טראגי והם מבקשים מחבר שיכתוב את סיפורם.מטרתם להוכיח שהם חיים וכן לשנות בצורה זו את המציאות- את סופו הטראגי של סיפור חייהם.
הם אינם מוצאים מחבר והרעיון המרכזי הוא כמובן שהתיאטרון,הסיפור,המחבר אינם יכולים לשנות את המציאות.
לפעמים אפילו בתיאטרון אי אפשר לשחק את המציאות כי היא תמיד תיהיה חזקה יותר ואין לראותה כפי שהיא בתיאטרון.
בתוך ההצגה יש בין השאר אפיזודות קצרצרות, חלקם קומיים המכניסים אותנו להווי המיוחד שבתיאטרון עם סממנים מוכרים וטיפוסים והתנהגות המוכרים לכל אדם המתענין בתיאטרון והמתרחש בו.
המחזה בנוי בצורת הצגה בתוך הצגה בתוך הצגה דהינו באולם חזרות עושים חזרה על מחזה של פירנדלו, משפחה מתפרצת, מציגה את "הצגתה"-סיפורה והבמאי מתערב מפעם לפעם.
לצורך הפקה זו התיאטרון שינה את מבנה הבמה ע'י כך שביטל את המושבים באולם "נוגה"עד למעבר ועליהם בנה את הבמה של ההצגה עליה משני צדדיה מושבים ריקים ועומק במה ממנו מתפרצת המשפחה לבימת החזרות.תפאורה זו והתלבושות המיוחדות עוצבו ע"י מיכאל קרמנקו והן שינו את אולם התיאטרון ובימתו.
התאורה אבי יונה בואנו(במבי)מבליטה את השוני בין המסופר כמציאות ובין המתרחש בתיאטרון.
הבימוי של יבגני אריה מצויין,מרתק,מדגיש ומבליט את הרעיונות הרבים שבמחזה.הוא בנה בעזרת שחקניו דמויות חיות שהן ,הן המציאות והן דמויות תיאטרון.
משחק כל הדמויות נהדר ובראשם משה איבגי בתפקיד האב וישראל (סשה)דמידוב בתפקיד הבמאי.
איבגי הוא בעל המשפחה הדואג לה ,תקיף,החלטי,משכנע ביותר.
דמידוב הוא ספקן,הוא איש תיאטרון אך סיפור המשפחה נוגע לליבו ,הוא קפדן,מקצוען אך גם חם ורגיש.
נטע שפיגלמן בתפקיד הבת היא קלת דעת בהתנהגותה,אימפולסיבית ביותר.
נטליה מנור בתפקיד השחקנית הראשית אקסצנטרית, מעולה ומספקת את קטעי ההומור המשעשעים והגרוטסקיים שבהפקה.
השתתפו עוד וגילמו את תפקידם בצורה טובה מאוד ליליאן רות,אורי יניב,לוסי דובינצ'יק,יובל ינאי ,אלון פרידמן,יבגני טרלצקי וכן כלב חי ששמו האמיתי נאגט נוה ובהצגה צ'כוב.
זאת הצגה רצינית,טובה שההחלטה להעלותה היא אמנותית בלבד ללא  קריצה לכיוון אחר כל שהוא.
לראות או לא לראות:הצגה מצויינת,מבוצעת ומבויימת היטב שכדאי מאוד לראותה גם בגלל הרעיונות שבה.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 2/5/2010 11:14

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s