מי דואג לילד שלי-ביקורת-טום סטופארד-תיאטרון חיפה

674מי דואג לילד-טום סטופארד-תיאטרון חיפה674
צילומים-אלי ליאון
לא כל יום מחזאי מפורסם-טום סטופארד ממוצא צ'כוסלובקי משתף פעולה עם מנצח מפורסם-אנדרה פרווין ממוצא גרמני-יהודי עם שורשים רוסיים כדי לכתוב מחזה .
המחזה הנו "מי דואג לילד"המתאר חיים במדינה דיקטטורית כברית המועצות.
המחזה נכתב בעקבות שיחה ששוחחו השניים עם איש שחיווה על בשרו את המתואר במחזה.
מתנגד המשטר בתקופת בריה"מ נכלא(הוכנס לריפוי)לבי"ח פסיכיאטרי .הכוונה היתה לא לשחררו עד שלא יודה שהתנגדותו למשטר נבע מאירוע נפשי אצלו.
השלטונות נוקטים באמצעים פסולים להשגת מטרתם ובכך לא"מרפאים" את האיש הבריא  אלא פוגעים בעצם בבריאותו ובנפשו אם לא מסכים לתנאיהם.
יש כאן אישפוזים כפויים כדי להכריח אדם לתת הצהרה שהיא ביסודה שקר.
מתעוררת השאלה של מי  ידו על העליונה האם של  העיקרון או השקר.
המחזה בנוי על  שיתוף פעולה בין שחקנים ונגני תזמורת ובמקרה של תיאטרון חיפה עם תזמורת סימפונט רעננה בניצוחו של יובל בן עוזר כאשר התזמורת מהוה חלק מהעלילה והתפאורה.
המחזה למרות התאורים הקשים והשאלות הפילוסופיות שהוא מעורר כתוב בצורה קלילה עם הרבה הומור,אמירות וסאטירה נגד המשטר הצבוע. חלק רב בכך לתרגום שעשה  דורי פרנס  במיוחד להפקה זו כאשר הוא השתמש בשפת יום יום,בלשון ציורית שנונה ומלאת מישחקי מילים.
עזרו למתרגם היותו הן מתרגם והן מוסיקאי ,דבר שהוסיף רבות למחזה מיוחד זה.התרגום מעולה.הוא שמר על עקרונות הבסיסייים שבמחזה והתאים ותירגם לעברית גם דברים נסתרים שלא כל אחד יכול לראות ולהרגיש ללא הסבר מוקדם.
דוגמה לכך הנו שם המחזה. באנגלית הוא יוצר מונח מוסיקלי וכך גם השם בעברית.
"מי דואג לילד"הנן התחלת שמות תוים מוסיקליים-מי דו-לה.
בגלל אופיו של המחזה הדורש תזמורת שלמה -40 איש בהפקה זו ושחקנים ,לא רבים המקרים שהמחזה מוצג בעולם .
אמנם פרווין חיבר גם גירסה לתזמורת קאמרית קטנה מאוחר יותר אך זה לא עזר בהרבה.
טוב עשה תיאטרון חיפה שמעלה את ההצגה המהוה אתגר לא קל עבורו  שתוצאותיו מתברר מעולות.
טוס סטופארד ניגן על משולש כאשר היה בגן הילדים.הוא חשב לכתוב על נגן משוגע החושב שיש לו תזמורת.
הפגישה המיקרית שימשה לו סיבה לכתוב על עוותי הפסיכיאטריה בבריה"מ.
כך נוצר החיבור בין הנגן המשוגע לבין האסיר הפוליטי החולקים חדר משותף בבית החולים הפסיכיאטרי.
שאלות רבות במחזה. מה עדיף לאדם איכפתי המתנגד לדבר מסויים האם לותר כאשר נשללת חירותו או להשאר נאמן לעקרונותיו.
האם מבחינת האתיקה הרפואית מותר להפעיל לחץ פסיכולוגי על אדם כדי להשיג את מה שהממונים רוצים מבלי לדאג לבריאות האדם אלא להתחשב בממונים ובשלטונות.
האם האדם של היום מוכן ויכול לותר על חייו וחרותו למען מטרה ,למען העיקרון.
הדילמה בין הטובה האישית לבין טובת הכלל במקרים כאלו גדולה.
הפסיכיאטריה והרפואה במשטרים מסוימים משמשות כאמצעי לדכא את הפרט ,לדכא את האישיות ולהחזיר אותו לדרך הנכונה ממנה סטה.
המחזה מתאר את השימוש לרעה שעושה משטר ברפואה כדי לקדם את מטרותיו.
כל מתנגד למשטר הוא "משוגע"כי הוא מתנגד לדבר טוב ,לדבר הנעשה למען הכלל(לפי הבנת המשטר)ואז יש הצדקה לטפל בו בבי"ח פסיכיאטרי כדי ל"רפא" אותו משגעונו, כי סטה מהדרך הנכונה.
במחזה השאלה מי דואג לילד זו שאלה שאין לה בעצם פתרון במחזה. האם האבא שיצטרך לותר על עקרונותיו,על הדרך בה הוא נלחם במשטר, בעוולה, באי הצדק והדיכוי האכזרי של האדם,את רוחו והחופש או המדינה החושבת על העתיד, על עקרונות הצדק לפי הבנתה, על הקרבת הפרט למען הכלל ,למען האידיאה, למען מה שהיא חושבת(אולי)לטוב ולצודק לאזרחיה.
הבימוי של משה נאור מחושב עד הפרט האחרון.רבים הם קטעי ההומור השזורים בעלילה למרות הנושאים הקשים. המחזה קל לצפיה ,מרתק,מרגש ביותר עם קטעי מוסיקה שלא קוטעים את העלילה אלא משלימים אותה ומהוים חלק ממנה.
המוסיקה שכתב פרווין היא בעיקר מוסיקה מודרנית עכשוית אך נעימה מאוד לאוזן. יש בה הן מהרומנטיקה ,הן מהחריג והן מהמלודיות הרוסיות.
הבימוי מאוד מתומצת,סצינות מתרחשות באותם המקומות,התפאורה-לילי בן נחשון מינימליסטית כאשר עיקר התפאורה מספקת התזמורת היושבת על הבמה.התחלת וסוף ההצגה מענינים מבחינת הבימוי.
בהתחלה התזמורת על הבמה היא כביכול מנגנת אך לא נשמע כל צליל.ההצגה מסתיימת כאשר הנגנים עוזבים אחד אחד את הבמה עד שהיא נשארת ריקה לגמרי והמוסיקה כל אותו זמן ממשיכה להתנגן.
משחקם של כל ששת השחקנים טוב מאוד .
דורון תבורי בתפקיד המתנגד -האסיר הפוליטי עקשן,שומר על עקרונותיו ואינו נכנע. הוא מרתק ומרגש הן בקטעים בהם הוא מדבר והן בקטעים שהוא שותק ומביע את דבריו בשתיקה.
נורמן עיסא בתפקיד המשוגע הוא המניע את המחזה. הוא המוביל אותו והכל מתרחש בעצם סביבו.
גם הוא עקשן אך מסוג אחר מאמין שיש לו תזמורת ואינו מוכן לותר עליה גם כשבמציאות היא אינה קיימת.משחקו מעולה.
מיכאל כורש הוא הרופא שמצד אחד מבין את דרישות השלטונות ומצד שני רואה בהבנה את המטופל שלו ומנסה לעזור לו באם הוא יעזור קודם לעצמו.
אילן תורן בתפקיד אפיזודי קצר ביותר מגלם את תפקידו בצורה הטובה ביותר.
שירי אידלסון -הילד היא רגשנית,מלאת בעיות שצריכה לפתור.
ירדן בר כוכבא היא המורה המלמדת את הילד סדר ומשמעת.
בתוך המחזה ישנם כמה מחולות בכוריאוגרפיה כמעט מטורפת מעולה מאת מרינה בלטוב בה רוקדים 9 רקדנים-אקרובטים לצלילי מוסיקה לא שיגרתית וביצוע מעולה.
בארץ המחזה כבר הוצג לפני כ30 שנה בתיאטרון הקאמרי.
הוא נכתב ב1977 ושנתיים לאחר מכן היתה הבכורה בתל אביב.
זאת הפקה שיהנו ממנה הן אוהבי המחזה הטוב והן אוהבי המוסיקה הטובה.
לראות או לא לראות:חויה לראות את ההצגה.ביצוע ובימוי מעולים. הצגה המתארת מציאות שהיתה ויכולה בנקל לחזור מחדש.תעודת כבוד לתיאטרון חיפה.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 22/7/2010 10:21
לידיעתכם ב1.6.10 פתחתי אתר בכתובת
elybikoret.022.co.il
בו ירוכזו כל הביקורות שאכתוב מתאריך זה ויתפרסמו באתרים
השונים באינטרנט וגם ביקורות חדשות שוטפות
לפי סוג הביקורת.בנוסף הוספתי,לבקשות שונות, מדורים
שונים כגון בדיחות,מוצרי צריכה חדשים,מבצעים והנחות,כרטיסי הזמנה
טיפים מועילים,המלצות שונות וכו'.בקרו באתר וכיתבו את הערותיכם
והמלצות לשיפור ואיזה עוד מדורים ברצונכם לראות באתר.
אלי
קישור ישיר
http://elybikoret.022.co.il/BRPortal/br/P100.jsp

באתר גם תמונות מההצגה

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s