739בחורים טובים-ביקורת-בית ליסין

739בחורים טובים-ארון סורקין-בית ליסין739
צילומים-יחצ'ן
מחלקה,מרינס,אלהים מולדת.
"אלה העקרונות שלנו ,אלה הערכים שלנו".כך מלמדים את החיילים של יחידה מובחרת בצבא ארצות הברית בחיל המרינס על גבול קובה עד כדי שטיפת מח.
האם הכל מותר לחייל כדי להגן על סיסמה זו, כדי לשמור על כבוד היחידה ובטחון המדינה.
האם מפקד תפקידו להגן על חייליו,לשמור על החוק,לשמור על האמת או אולי כדי לשמור על המולדת בכל מחיר,לשמור על שם הטוב של יחידתו ,למטרה זו מותר לעוות את האמת ולזייף מסמכים.
האם מותר לשקר,לאיים,לסחוט,להטיל את מרות הדרגות הגבוהות על דרגות הנמוכות  כדי שיעשו מעשים בניגוד לחוק.
מה עדיף -החוק הכללי או החוק האתי הבלתי כתוב של יחידה צבאית.
אלה חלק מהשאלות הנידונות במחזה "בחורים טובים"מאת ארון סורקין המועלה כעת בתיאטרון בית ליסין.
המחזה שימש גם כבסיס לסרט מפורסם שהיה מועמד להרבה אוסקרים ב1992 עם תום קרוז וג'ק ניקולסון בתפקידים הראשיים.
המחזה הוצג בשנת 2008 בבית צבי, כאשר אייל קנטוב המשחק כעת את רב'ט הווארד שיחק בתפקיד לוטננט קאפי הסניגור המגולם הפעם ע'י מורדי גרשון.
חייל מת בחיל המרינס בגואנטנמו שבגבול קובה.
נערכת חקירה כדי לקבוע את סיבת המות.תוך כדי החקירה מתברר שביחידה היו עושים"סמרטוט אדום"לחיל שלא נהג עפי הקוד האתי הלא כתוב של היחידה.
האם במסגרת "סמרטוט האדום"הזה כשהכניסו סמרטוט לפה של החייל הדבר גרם למותו.
בכל צבא  יש תופעות  כאלו כולל בצה"ל-תרגיל "השמיכה".
הענשת חייל שלא ביצע את המוטל עליו ובכך פגע ביוקרת היחידה מביא למותו של החייל סנטיאגו.
השאלה שנידונה בבית המשפט היתה האם זה היה רצח ואם כן מי נתן את ההוראה ומי האשם באסון שקרה.
שני חיילים שביצעו את ה"סמרטוט האדום" מואשמים ברצח. מתמנה עו"ד  צעיר שהספורט מענין אותו יותר.הוא מומחה בעשית "עיסקאות"בפשרות מבלי להופיע בבית המשפט.זהו לוטננט קאפי המשוחק כאמור על ידי מורדי גרשון.
הוא מתיחס אל כל דבר בזלזול,בלא איכפתיות,בקלות ראש ובסרקאזם.תוך כדי הטיפול בתיק הוא משתנה והופך לנמרץ,החלטי ונחוש בדעתו להצליח ולהציל את הנאשמים.אנו חשים בשינוי שחל בו מליצן בהתחלה לאיש רציני ועקרוני בסוף.
המחזה דרמטי ביותר,רציני,העלילה טראגית.מורדי גרשון כסניגור עיצב את משחקו בהדרכת הבמאי משה קפטן בצורה הומוריסטית בהתחלה, פרחחית במקצת ,לא איכפתית, של אדם המחפש את הצד הקל בעבודתו.בהמשך חל מהפך בהשקפתו והגן בנאמנות מבלי לחסוך מעצמו עבודה וטירחה והוכיח שיש אפשרות להיות גם עורך דין טוב ומצפוני וגם לעסוק בתחביבים מבלי שעיסוק אחד יפריע לשני.
הופעתו היתה מעולה ומשכנעת ולו היה מופיע בבית משפט אמיתי יכול היה ליצג את לקוחו בהצלחה.
נהנתי ביותר מלראותו משחק את הסניגור. הוא היה מרכז הבמה .הוא הניע את העלילה ,הוא לקח סיכונים, זילזל בהתחלה בלוטננט גאלווי-הדס קלדרון שותפתו להגנה אך בסופו של דבר האמין ושוכנע בצדקתה.
דרמה זו המתנהלת ברובה באולם בית המשפט חזקה, מרתקת ומחיזקה את הקהל במתח וענין לאורך כל השעתיים ורבע וכל זאת בזכות הבימוי המדוייק,המוקפד והמעולה,המשחק המצויין של כל השחקנים והנוסח העברי של שלמה מושקוביץ.
תרגום זה היה טוב מאוד ובשפת היום יום המדוברת בצבא.
קפטן ביים את המחזה והתרכז בצבאיותו בלבד ובדילמות המתעוררות מבלי לסטות מכך ומבלי להתעכב על עלילות משניות שהיו רק פוגעות בעיקר וברצף.
הוא ביים את המחזה בצורה מעולה וניצל היטב את הבמה הגדולה של אולם בית ליסין והתפאורה הנהדרת של במבי פרידמן בהשתמשו בה היטב ומיקם את העלילה בחילופי מיקום מהירים בפינות שונות על הבמה.
התפאורה כאמור נהדרת מבחינה חזותית, נקיה מאביזרים מיותרים,מאוד שימושית ויעילה.
קפטן משזר תוך כדי העלילה תרגילים צבאיים,מסדרים וסממנים אחרים המאפינים מחנה צבאי .כל זה מוסיף רבות לאוירה הצבאית ולהצגה.
הבימוי מאוד קיצבי,מאוד מוקפד,מאוד אלגנטי מבחינת המראה.
התפאורה על רקע דגל אמריקאי הפרוס לכל רוחב הבמה, צבאית לכל דבר.היא מאוד אסתטית ויפה.שישה חיילים בתמונה מובלטת נמצאים בתנוחה של הסתערות .
השופט בבית המשפט יושב על במה גבוהה בפינה ומשקיף מלמעלה על הנעשה בבית המשפט בתמונה יפה,נהדרת.
התאורה שעוצבה ע'י אורי מורג מבליטה היטב את הפינות השונות בהן השחקנים פועלים.
המוסיקה של רן בגנו צבאית מאוד,טובה ומשתלטת בעוצמת התופים המכריזים על פתיחת או סיום ישיבות בית המשפט.
קולונר ג'ספ-ליאור אשכנזי הוא איש צבא מובהק.הוא מאמין בצדקתו ומוכן לא לכבד את החוק אם הדבר יעזור להגנת המדינה עליה הוא מופקד.הוא רואה את יעודו בהגנה זו.לדעתו הגנת המולדת והגנת כבוד יחידתו מעל החוק ומעל האמת.הוא דבק באמונתו זו ואנו על פי משחקו מאמינים לו.
הוא בדעה שהסניגור אינו יכול לדעת את האמת כי אי אפשר להתמודד איתה.
הוא- איש העקרונות בז למוסכמות, מעריך את דרגתו ורואה את עצמו ככל יכול למען המטרה שהיא כאמור הגנת המולדת.
העובדה שהוא מוצג כברוטלי, קצת חריג לא מציאותי ונאסר בסוף בא לרמוז כי אין מקום בצבא למפקד מסוגו ושהנורמה היא אחרת.
דני גבע-לוטננט רוס היה תקיף כתובע שמטרתו להצליח במשימה והראה שיש להפריד בין היותו תובע לבין היותו גם אדם פרטי.
שלומי טפיארו כסמל ויינברג הכניס רגעי הומור לדרמה הרצינית ועשה זאת בחן וכשרון רב.
גיל וסרמן כרופא היחידה וויטיקר התפתל על דוכן העדים כדי להגן על מפקדו ושבועתו כרופא.עיצוב התפקיד על ידו היה טוב מאוד.
עמי וינברג היה טוב מאוד כשופט.בתחילה הוא נראה נוטה לצד התביעה במקצת אך מהר מאוד הפך לשופט ניטרלי.
הדס קלדרון האישה היחידה בהצגה הציתה את הפתיל,דירבנה את הסניגור ואת הממונים עליו למען הצדק.בלעדי עמדתה האיתנה אולי הסניגור קאפי לא היה משתנה. משחקה היה טוב מאוד.
דני איסרליש כנאשם רב'ט דאוסון עיצב חייל ממושמע אשר עקרונות היחידה חשובים לו יותר מחרותו. הוא היה מעולה הן בשתיקותו הרבות והן במשחקו הכמעט סטטי מהמקום.
טל דנינו הנאשם השני  הטוראי דאוני היה פסביבי יותר. הוא איבד את אישיותו ועצמאותו במשמעת הקפדנית שביחידה ונשמע להוראות מפקדו הרב טוראי.היה מצויין ונוגע ללב.
עמירם גבריאל כקפטן מרקינסון היה קול המצפון והעדיף את המות על השקר.
אלון פדות כלוטננט קנדריק אלוהים בישבילו היה מעל הכל.
15 הם תפקידי הגברים ואיתם אישה אחת. רוב הגברים הנם בוגרי בית צבי וניסן נתיב מהמחזורים האחרונים וחלקם מהוים את חיילי היחידה.
הם לקחו חלק בתרגילים והמסדרים והודרכו היטב ע'י הבמאי,מעצב התנועה עוז מורג ואלון גזית בקרבות הבמה.הם ביצעו את תפקידם על הצד הטוב ביותר.בקבוצה זו משחקים חייקה מלכה,אייל קנטוב,גיא רוזן,מאיר בנימיני ורז מזרחי.
לראות או לא לראות:מחזה והפקה מעולים המעוררים למחשבות.הצגה אקטואלית ביותר לאור משפטים המתנהלים כעת אצלנו,מבויימת ומשוחקת נפלא.מומלצת בחום רב.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 25/11/2010 07:21
אם אין כאן תמונות אפשר לראותם באתריELYBIKORET.022.CO.IL
אני מזמין אתכם להכנס לאתרי החדש בו ריכזתי ביקורות שכתבתי בזמן האחרון והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים בכל שטחי האמנות ,חיבורים שכתב פרופ' יוסי גמזו וחומר אחר
הכתובת ELYBIKORET.022.CO.il

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s