1032גופרית וצורי-ביקורת-דניס פוטר-תיאטרון הסימטה

1032גופרית וצרי-דניס פוטר-תיאטרון הסימטה
צילומים-אלי ליאון
דניס פוטר האנגלי הנו אחד מגדולי הכותבים לטלויזיה,תסריטאי ומחזאי.
הוא כתב את המחזה"גופרית וצרי" בשנת 1976במסגרת רצועת טלויזיה "מחזות טלויזיה" של הBBC.
לפני הקרנת המחזה בטלויזיה הוחלט להחרים אותו ולא להקרינו בגלל הנושא הלא מקובל והקשה.
11 שנים לאחר מכן הוא אושר כאשר בין לבין הוא הפך לסרט עם הזמר המפורסם סטינג.כמו כן הוצג כמחזה ברחבי אנגליה.
דניס פוטר ידוע שבמחזותיו הוא משלב בין המציאות לדמיון ודן בהם בנושאים חברתיים.
זהו מחזה מוסר המראה עד איזו דרגת שפלות יכול האדם לרדת כדי להשיג את מטרותיו ואיך אנו מבדילים בין הטוב והרע בין האמיתי למזוייף.המחזה מאוד ריאליסטי.הוא אנושי,הוא אמיתי כי זה טבע האדם.
המחזה מתאר שלא כל דבר שנראה טוב הוא כזה באמת.האם יש להאמין לאדם המציע את עזרתו.האם צריך להיות חשדן.עד היכן מגיע השימוש הסרקסטי בניצול מצוקת הזולת לתועלת הפרטית.
ההצגה מטלטלת.היא נותנת חומר למחשבה מה טיבו של האדם.
המחזה הנו סיפורה של משפחת בייטס שבתם פטי נפגעה קשות בתאונת דרכים.סובלת מעוותי פנים וגוף,נמצאת כל הזמן בכיסא גלגלים ואין הוריה יודעים אם היא מבינה משהו,האם היא שומעת אותם והאם יש סיכוי להבראתה.
האב-ניר מנקי מאמין ומשוכנע שלא.האם מאמינה שכן.
האמא-בהט קלצ'י הקדישה שנתיים מחייה כדי לטפל בבת.היא אינה יוצאת מהבית כי אין אפשרות להשאירה לבד ואין כסף או מי שיעזור לה וויתרה על כל תענוגות החיים למען הבת.
המחזה קשה .הוא דרמטי מאוד עקב הטרגדיה שקרתה למשפחה.
הבמאית אפרת שטינלאוף ביימה את המחזה בצורה נהדרת עם מעברים חלקים בין סצינה לסצינה ובשמירת הרצף והחזקת המתח עד סוף המחזה.
טוב עשתה שטינלאוף שנתנה לצופה רגעי התרגעות ע"י קיטעי מוסיקה,שיר וריקוד של הדמויות.קטעים אלו מרגיעים את הקהל ושוברים את הדרמטיות ורגעי השיא כדי להתחיל מחדש.
יום אחד מגיע בחור-מרטין-רן שחף לביתם כדי להחזיר ארנק של הבעל שכנראה נפל כאשר הבעל בהיותו ברחוב איבד את שיווי המשקל והתמוטט.
מרטין רואה את המשפחה מציע את עזרתו וטוען שהכיר את פטי ואפילו היה בקשרים עמה.
מר בייטס סקפטי מאוד וחושד במרטין עוד מהרגע שהחזיר לו את הארנק כי היו חסרים בו 40 לירות.זהו רמז ראשון ע"י המחבר לעומד להתרחש עד סוף המחזה.
גב' ביטס מתלהבת מהבחור המציע לה עזרה כדי לשחרר אותה קצת,להיות חופשיה ולנוח.הוא מציע לה ללכת למספרה והוא מבטיח לטפל בבת במסירות.
מרטין חביב,נימוסי,נעים הליכות ורוכש את אמונה של האם בניגוד לדעתו של הבעל.
משחק  ארבעת השחקנים בהצגה טוב מאוד.
עדי נוי בתפקיד הקשה של פטי הבת הנכה מעולה.אתה מסתכל,אתה רואה אותה ואתה בדילמה האם היא במציאות חולה ונכה או משחקת רק בצורה משכנעת ומעולה.
תפקיד ללא דיבור,פרט לקולות בלתי מובנים,המבוצע בצורה יוצאת מהכלל.
בהט קלצ'י בתפקיד גב" בייטס אנושית,מאמינה בזולת,אמא מסורה ודואגת.משחקה מחושב.מלא ניואנסים לאורך כל המחזה וביחוד באתנחתאות המוסיקליות והריקודיות שהיא מבצעת.
האב-מר בייטס-ניר מנקי  קשוח,קפדן,חשדן.משחקו טוב.
רן שחף כמרטין הצעיר נותן לך במשחקו הטוב והתנהגותו להאמין לו.הוא נראה לך כנה,חביב,יחסו אל הבת חם ומרגש כאשר ההורים ומישהו מהם נמצא בחדר ובכלל הוא אמיתי, מצטער על מה שקרה לפטי ומשתתף בצער המשפחה.
המחזה ריאליסטי ביותר.מראה את נפש האדם,את הצביעות וניצול אסון הזולת לטובתו האישית.
את התפאורה הטובה עיצבה אליאנה אשל ואת המוסיקה המקורית והעריכה המתאימה מאוד למתרחש על הבמה עשה אפי שושני.את התאורה המוצלחת ביותר עיצב זיו וולושין ואת הכוריאוגרפיה נירית רכבי.
זאת הפעם הראשונה שהמחזה הזה מועלה על במה מקצועית לאחר שהועלה ב1998 בבית הספר למשחק של יורם לוינשטיין,למרות שמחזות אחרים של דניס פוטר כבר הוצגו בארץ בעבר.
זהו מחזה שהוא אתגר לשחקנים שהתגברו עליו בצורה המוצלחת ביותר.
לראות או לא לראות:הצגה מעולה בביצוע ובימוי מצויינים.הצגה ראויה לצפיה ומומלצת בחום.הצופה אינו יוצא ממנה אדיש.
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 11/10/2012 07:50
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
הנכם מוזמנים לבקר באתרי www.elybikoret.022.co.il
בו ריכזתי כל מה שפירסמתי -כתבות וביקורות באתרים השונים באינטרנט על נושאים שונים ומגוונים

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s