1058תז סימפונית רשל"צ-בעיקר מוצרט-ביקורת

1058תז הסימפונית הישראלית רשל"צ-בעיקר מוצרט
צילומים-אלי ליאון
לקונצרט האחרון של התזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ  ניתן השם 'בעיקר מוצרט'.
אפשר היה לתת לו גם שם ציורי יותר"קונצרט סנדוויץ עם מילוי מעולה".הסנדוויץ היה טעים וערב לחך כאשר רוב מרכיביו היו ידועים ומוכרים. פרט לרוטב שלדעתי למרות שהיה טוב ומיוחד מעטים מקהל המאזינים ישתמשו בו בבית פעם נוספת בצורת דיסק על מכשיר הנגינה שלהם.אסביר את עצמי.בין שתי יצירות מאת מוצרט שמענו ארבעה שירים בביצוע מעולה של הילה בג'יו שבחרה הפעם לחרוג מהשיגרה ולשיר שירים מתוך מחזמרים.לתוך מילוי זה הוכנס גם רוטב לא כל כך מוכר היצירה"לונטאנו" מאת ליגטי.
הקונצרט התחיל בסימפוניה הידועה מס 41 מאת מוצרט.היא נקראת גם יופיטר כינוי שניתן לה ע'י מו"ל אנגלי עם ביצועה באנגליה.זאת הסימפוניה האחרונה שמוצרט חיבר והיא נחשבת למושלמת מכל הסימפוניות שלו.
המנצח דויד גריילסאמר ישראלי בעל הכרה בינלאומית שקיבל תואר צרפתי "המוסיקאי הצעיר של שנת2008"הנו כיום  המנהל המוסיקלי של תזמורת הקאמרית ז'נבה.
בתנועות נמרצות והרבה תנועות והתכופפויות על דוכן המנצחים הוא ניצח בחן ודייקנות על הסימפוניה וכל הקונצרט.
לאחר מכן שמענו ארבעה שירים מתוך "הנערות מקדיז" מאת דליב,"גודיתה"מאת להאר,"קנדיד" מאת ברנשטייו ו"פנטום האופרה" מאת אנדרו לויד ובר.
הילה בג'יו בעלת הקול הטוב ביצעה את השירים בחן,בהבעה רבה,בתנועות יפות ואלגנטיות כגון הורדת הצעיף האדום מכתפיה וזריקתו על פודיום המנצחים,בריקוד,בקלילות וסילסולים רבים שבוצעו נהדר וללא כל מאמץ.
היא אמרה כי חרגה במקצת מהרפרטואר הרגיל כדי לשיר הפעם באוירה קלילה ומבדרת כאשר "מבדר" אינה מילת גנאי אלא רצון לתת לקהל המאזינים שירים השומרים את ערכם האמנותי והמהוים מקור להנאה רבה,דבר שהצליחה בו מאוד.
לאחר ההפסקה שמענו את היצירה "לונטאנו"מאת ליגטי מלחין מודרני(1923-2006)וחשוב שהרגיש שהמאה ה19 הביאה צליל "עצום" וכעת הגיע הזמן לחדש משהו בצליל אליו הגענו במאה ה20 ולנסות ולמצוא צלילים חדשים צלילים שקטים יותר.הוא הגיע למסקנה שבצלילים הכי שקטים שכמעט ואי אפשר לשמוע,אפשר למצוא בסיס לצלילים החדשים שהוא חיפש.ליגטי שמעה את מוסיקת הבארוק והרנסנס, פירק אותה ואת המנגינות בה ויצר צליל חדש שלא היה קיים.הוא נתן לשקט ביצירות שלו מקום חשוב ביותר.
היצירה ששמענו מתחילה בכלי נשיפה בחרישות כאשר לאט לאט הצטרפו כלי הקשת והצליל התגבר.ליגטי כתב בפרטיטורה של היצירה שצריך לנגן אותה בחרישות וברגש רב.
זאת יצירה מענינת ומסקרנת אך לא לשמיעה רב פעמית.
לסיום נוגן הקונצ'רטו מס 24 מאת מוצרט כאשר המנצח היה גם הסולן.
הוא ניגן את הקונצ'רטו היטב באינטרפרטציה אישית מענינת שהשתלבה יפה בנגינה ובניצוח המקבילים.
לראות או לראות:קונצרט של מוסיקה מוכרת,קליל,מבוצע היטב שיבוצע עוד פעמיים ב22 ו 23 לחודש זה ברשל"צ.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 21/12/2012 06:59
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s