1088תז הקאמרית בתכנית מנדלסון כולל תז צה"ל בשיר הלכת של צה"ל

1088תז הקאמרית-מנדלסון-מוזיאון תא
צילומים-אלי ליאון
קונצרט עם ביצוע מבריק של הסולן והתזמורת.קונצרט מלא ניצוצות.כבר הורגשה ידו המנצחת של המנהל המוסיקלי החדש של התזמורת-יואב תלמי.הוא הכין את התזמורת היטב והיא נשמעה כתזמורת סימפונית גדולה.

תלמי יליד הארץ והוא ליוה את התזמורת בסיורה האחרון בדרום אמריקה שם זכתה להצלחה גדולה ביותר.

כזה היה הקונצרט של הערב.

שתי הפתעות היו בו. שתי חגיגות.
התזמורת נפרדה ממנהל הבמה והספרן שלה אילן עמידרור שליוה אותה בתפקידים אלו ב46 מתוך 50 השנה שקיימת התזמורת.נאחל לו הצלחה בכל אשר יפנה בעזבו את התזמורת.
אירוע נוסף נחגג בקונצרט.
לפני 50 שנה כאשר המנהל המוסיקלי הנוכחי יואב תלמי היה נגן בתזמורת צה"ל התקימה תחרות לבחירת שיר לכת לצה"ל.הוגשו הצעות  וגם תלמי הגיש. הצעתו זכתה במקום הראשון והצעתו הפכה לשיר הלכת הרשמי של צה"ל.לכבוד יובל זה בתום הקונצרט הצטרפה תזמורת צה"ל לתזמורת הקאמרית כדי לבצע את השיר בניצוחו של המחבר שהפך בינתיים כאמור למנהלה המוסיקלי ומנצחה הקבוע של התזמורת הקאמרית.
היה זה ביצוע שריגש לא רק את המנצח וחברי שתי התזמורות אלא גם את כל הקהל שהודה למחבר-המנצח ולשתי התזמורות במחיאות כפיים סוערות שלא פסקו עד שהכנרית הראשית הובילה את התזמורת החוצה בסמנה שהקונצרט הסתיים.
כל הקונצרט שהוקלט לצורך הפקת תקליטור היה מורכב מיצירות מאת מנדלסון.אם לשפוט לפי תגובת הקהל שנכח באולם מובטח לתקליטור הצלחה ענקית כשיצא.
פליקס מנדלסון,נכדו של משה מנדלסון הפילוסוף הידוע, אבי תנועת ההשכלה, היה יהודי שדתו הומרה בהיותו קטין.בזכותו באך התגלה מחדש לאחר שנשכח.
מנדלסון נחשב לילד פלא שלא ידע מחסור בהיות משפחתו בעלת אמצעים רבים.
בקונצרט הערב שמענו בין השאר שתי יצירות שלא מנוגנות לעתים קרובות, למרות שהן יפות,מענינות ונהדרות.שמענו  את הקונצ'רטות לפסנתר מס'1 ו 2 וכן את הסימפוניה מס'1.
נגינת שני קונצ'רטים לפסנתר ושני הדרנים לא הספיקו לקהל המאזינים שלא שבע לשמוע ולהנות מנגינתו המופלאה של הסולן אילן גולדשטיין,
גולדשטיין הנו וירטואוז עם טכניקה מצויינת.בעל צליל חזק ונגינה רומנטית ביותר.בנגנו את הקונצ'רטים היה דו שיח מעולה בינו לבין התזמורת בתאום מלא ובהתחשבות מירבית אחד בשני.הוא ניגן את הקדנצה בקונצ'רטו בקצב איטי כך שכל צליל נשמע בברור ובנקיון מירבי.
הוא הלהיב את הקהל בנגינתו .
מנדלסון כתב את הקונצ'רטו הראשון בהיותו בן21.לפי עדותו הוא סיים את הכתיבה תוך פרק זמן קטן ביותר- כמה ימים ותוך אכזבה ממנו.למרות שבשני הקונצ'רטים יש אוירה אחרת בשניהם מנדלסון הרגיש חופשי לחרוג ממוסכמות שהיו לגבי הקונצ'רטו הקלאסי דאז.
שלושת הפרקים של הראשון מנוגנים ברצף,יש בהן התלהבות המחבר המתבטאת בנגינה וירטואוזית סוערת.
בשני הוא עמל קשות בחיבורו.הקונצ'רטו רציני יותר,אם כי הראשון יפה יותר,מרשים יותר.
הסימפוניה הראשונה שלו  מלאת העליזות,קצב מהיר ורוח נעורים ברוב פרקיה הוא כתב בהיותו בן 15.
למרות שמספרה 1 זו אינה הסימפוניה הראשונה שלו. קדמו לה 12 סימפוניות נעורים לכלי קשת(אחת לתזמורת גדולה) שהושמעו בקונצרטים שנערכו בבית המשפחה בברלין לאירועים פרטיים ושלא פורסמו.
לאחר סימפוניות אלו הוא כתב את הסימפוניה מס' 13 לכלי קשת שבסופו של דבר הפך אותה לתזמורת מלאה ושינה את שמה לסימפוניה מס'1.
זאת סימפוניה "בוגרת" כתובה היטב,מלודית מאוד.במרוצת הזמן החליף את הפרק השלישי שלה- המנואט עם פרק סקרצו, אך למרות שההחלפה זכתה להצלחה גדולה, בדרך כלל היא מנוגנת כפי שנוגנה הערב עם פרק המנואט.
שמענו הערב קונצרט יפה,מלא מוסיקה טובה,ביצוע מעולה,התרגשויות רבות וברצון היתי שומע אותו מחדש פעם שניה.
לראות או לא לראות:קונצרט מקסים,ביצוע נהדר הן של הפסנתרן והן של התזמורת.בהעדר קונצרט נוסף עם אותה תכנית,כדאי מאוד לשמוע את הדיסק שיופק מהקונצרט שהוקלט.
נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 14/3/2013 23:12 
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
הנכם מוזמנים לבקר באתרי ELYBIKORET.022.CO.IL בו כתבות וביקורת על נושאים שונים ומגוונים.
הרוצה להרשם לרשימת התפוצה ולקבל את הכתבות באופן קבוע לכתובת המייל שלו נא לכתוב ל
ELYBIKORET@GMAIL.COM.. השרות הנו ללא עלות כל שהיא.

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s