1158גף וול-תערוכה במוזיאון תא

1158ג'ף וול-נראות-תערוכת צילומים-מוזיאון תא
צילומים-אלי ליאון
ג'ף וול הנו צלם מוונקובר קנדה יליד 1946. הוא אחד הצלמים החשובים, המרתקים והידועים היום בעולם.
הוא זכה לפרסים רבים על עבודותיו.
וול הציג תערוכות רבות בעולם לפני שהגיע להציג את עבודותיו בארץ.
בין המקומות שהציג בהם לאחר שהתחיל לצלם ולאחר 1970 אפשר להזכיר את התערוכה הרטרוספקטיבית בטייט מודרן בלונדון, מוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, מוזיאון סיאטל לאמנות, הארמון לאמנות יפה בבריסל ועוד מקומות רבים.
וול השפיע בעבודותיו על צלמים רבים אחרים שהלכו בעקבותיו או אימצו חלק משיטותיו.
המיוחד בתמונותיו שהוא מצלם הנו שהוא אינו מצלם את המציאות הרגעית, את הדברים שהוא רואה כפי שהם
ומצלם אותם באותו רגע, אלא שהוא מביים את הצילומים שלו לפי הזכרון שלו לפי מה שהוא ראה. לפעמים הוא מצרף כמה סצינות מזכרונותיו, מביים אותן ומצלם.
בצורה כזו וול הופך בעצם את הצילום שלו לאמנות.
חדר הרוס שצילם ב1978 היתה אחת מעבודותיו הראשונות בטכניקה חדשה שהשתמש בה.
הוא מביים את תמונתו, מצלם אותה על שקף ולאחר מכן ממסגר אותה כאשר הוא מאיר אותה מאחור.
תמונותיו בדרך כלל הן בגודל של קיר שלם.
כעת וול מציג את תערוכתו הראשונה בישראל במוזיאון תל אביב.
בתערוכה זו הוא מציג 30 תמונות כמעט כולן גדולות, חלקן מוארות, חלקן בשחור לבן.
תמונותיו גדושות בפרטי פרטים. הכל נבחר בקפדנות. כאשר אתה מתבונן בעבודותיו אתה מתרשם אחרת מאשר כאשר אתה רואה צילום רגיל. מיד עושה עליך רושם רב הגודל, הריאליזם שבצילום למרות שהוא מבויים.
חדות הצילום המואר מאוד מרשימה.
כל צילום כאמור קשור לזכרון של האמן. לפעמים זכרון זה הוא של דבר שהתרחש בעבר הרחוק ולפעמים דבר שקרה זמן קצר לפני שהוא ביים את הזכרון בצילום.
הזמן אינו פונקציה בצילומיו. העיקר הוא שהוא אינו מצלם מצב שהוא רואה אלא משחזר את המצב, מביים אותו ונותן לו פן אמנותי.
לדברי האמן מה שאנו רואים בצילומיו היא אילוזיה הנראית מציאותית והיכולה להיות מציאותית. זאת דוקומנטציה חדשה  שהוא יצר.
אוצרת התערוכה היא נילי גורן. הוא מסודרת בחמישה חדרים שונים כשבכל חדר סוג אחר של עבודות
העבודות המוארות נקראות שקף בקופסת אור. יש הדפסי כסף ג'לטיני, תצלומי צבע, קומפוזיציה אלכסונית ועוד.
בתמונותיו יש דגש במה שמתרחש בשוליים של עיר. אין נופים, אין דיוקנאות. יש מציאות מבויימת של חיי היום יום התוססים, הפעילים.
וול אינו מעונין לתפוס את הרגע.לתפוס את המציאות. זה אינו מענין אותו.
הוא שומר את הרגע בזכרונו, חווה את המראה ורק לאחר מכן בהסתמך על זכרונו מביים ומצלם ולא תמיד  הזכרון הוא מה שהוא ראה .
בכל מקרה הצילום המבויים משתדל עם תוספות רבות להיות נאמן עד כמה שאפשר למציאות שבזכרון.
וול סיפר בסיור שערך לנו בתערוכתו כי לפעמים הוא חוזר ומצלם אותה תמונה שביים עשרות פעמים כפי שקרה עם הילד הנופל מעץ המצורפת כאן עד שמתקבלת התוצאה הרצויה לו.
לראות או לא לראות: תערוכת צילומים שהיא בעצם גם אמנות. אסתטית מאוד, מענינת, שכדאי לראות
נכתב על ידי elybikoret -אלי ליאון, 12/9/2013 09:21
אלי ליאון
elybikoret@gmail.com
www.elybikoret.022.co.il
טל03-6856786
054-249-34-88
עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s