1367תז הפילהרמונית-יצחק פרלמן

1367התז הפילהרמונית-מנצח-יצחק פרלמן-ובר,שופן,צ'יקובסקי
צילומים-אלי ליאון

התזמורת הפילהרמונית הישראלית אירחה בסידרה שלמה-6 קונצרטים את הכנר יצחק פרלמן אך הפעם לא ככנר אלא כמנצח.
פרלמן השתכלל עם הזמן והוא נכנס לבמה לא כפי שהינו רגילים לראותו נעזר בקביים אלא בכלי מוטורי עם מנוע חשמלי עד לדוכן המנצחים.

כרגיל וכמקובל הוא התקבל על ידי הקהל במחיאות כפיים רבות.
הקונצרט התחיל בפתיחה לאופרה "אוברון' מאת ובר.
הפתיחה התחילה בצורה איטית, מתמשכת בצלילים ארוכים .פתיחה מאוד איטית ולאחר מכן המשך במהירות המקובלת.

משך הקונצרט כולו פרלמן האיט את הקצב בקטעים רבים ביצירות שנוגנו.

האטת הקצב בפתיחה עשה אותה לסופר רומנטית.
הענין התקבל יפה והיה מענין לשמוע את האינטרפרטציה שנתן פרלמן לפתיחה.

בהמשך שמענו את הקונצ'רטו לפסנתר מס 2 מאת שופן בביצוע דניל טריפונוב זוכה פרס ראשון בתחרות רובינשטיין שנערכה בארץ ב2011 ותחרות צ'יקובסקי שנערכה במוסקוה.
היום הוא בן 24 והספיק כבר להופיע עם מיטב התזמורות בעולם כולל הפילהרמונית הישראלית.
טריפונוב פסנתרן בחסד.הוא מנגן ברגש.גופו מנגן יחד עם הידיים.חזהו ,גבו וראשו זזים למעלה ולמטה וכמעט נוגעים בפסנתר בזמן שהוא מנגן.הבעת פניו מראה את ההכנה להפקת הצליל מהפסנתר כאשר הרומנטיקה נשפכת כמיים.
נגינתו מעולה.יש לו סוג של עדינות בהפקת הצלילים הרומנטיים.

פרלמן ניצח מעולה על כל שלוש היצירות ששמענו בתכנית ובכל זאת היתי מעדיף לשמוע אותו ככנר במקום כמנצח.
פרלמן שהופיע רבות כסולן ידע היטב להתאים את נגינת התזמורת בהתאם לנגינת הסולן מבלי לכסות אותו במקומות מסויימים.
היתה התחשבות מרבית מצד התזמורת בנגינת הסולן וכל זאת בזכות המנצח פרלמן.
טריפונוב בנגינתו ביצע שופן במיטבו.
בפרק השני האיטי התזמורת ניגנה בצורה כמעט חרישית והשאירה כמעט את כל הבמה ובצדק לסולן.
טריפונוב התגלה גם בהדרן שנתן כוירטואוז גדול,הצלילים שהוא מוציא מהפסנתר נקיים ביותר,חדים וברורים.

לסיום שמענו את הסימפוניה מס'5 מאת צ'יקובסקי.
זאת יצירה ששמענו אותה פעמים אין ספור וקשה לחדש בה משהו.
הן בפתיחה והן בסימפוניה הקצב של נגינת היצירה או חלקים ממנה היה איטי מהמקובל.
פרלמן משתמש ביד ימין כמעט רק למתן הקצב וביד שמאל לשאר ההוראות לתזמורת.לפעמים נראה שיד ימין משמשת בעצם כמטרונום בלבד הנותן בצורה מונוטונית את הקצב .

לגבי הסימפוניה ישנם חוקרים הטוענים שבסימפוניה מס'5 מופיע כמוטו בפרק הראשון מוטיב הגורל החוזר ומופיע במרומז בכל הסימפוניה כולל בפרק הסיום.יתכן מאוד, טוענים החוקרים שזה בהשפעת הסימפוניה ה5 של בטהובן- סימפונית הגורל.
בפרק השני ישנה נעימה בולטת שבוצעה בצורה נהדרת על ידי הקרן.
הפרק השלישי נקרא וולס, האוירה משתנה והוא מזכיר את הבלטים המפורסמים של צ'יקובסקי.

לראות או לא לראות:מוסיקה יפה ומוכרת,סולן מבריק,מנצח מפורסם ביותר אם כי ככנר.חוויה והנאה רבה ביותר.

נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 19/5/2015 22:59

אלי ליאון
leonely@gmail.com
http://www.elybikoret.022.co.il
03-6856786 טל
0542493488
מבקר אמנות
חבר אגודת העתונאים של תל אביב
ותא המבקרים שליד האגודה
מנהל קהילות התרבות והפנאי-אתר מוטקה

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s