1345אסתרית בלצן-מן האיים הבריטיים

1345אסתרית בלצן-מן האיים הבריטיים מאלגר לאלינור ריגבי
צילומים-אלי ליאון

אסתרית בלצן מקיימת את הסידרה "קלאסיקה במימד אישי" זו העונה ה24.בהתחשב בעובדה שבכל עונה יש כמה תכניות וצריך כל פעם למצוא נושא,
יכול להיראות מוזר שזו הפעם הראשונה שיש מוסיקה בריטית בסידרה.
המוסיקה האמנותית הבריטית זכתה לפריחה ברנסנס אך באימפריה הבריטית הגדולה משך כ200 שנה היתה שממה תרבותית.
בירת המוזיקה היתה וינה.
בריטניה הסתייגה מהמוסיקה הצרפתית והוינאית והסתפקה במנגינות קלילות.
היה חוסר תמיכה מוסדי בגופים מוסיקליים וביוצרים.היה סוג של סנוביזם אימפריאלי שהעדיף מלחינים תוצרת חוץ.

כאבי של המוסיקה הקונצרטנטית האנגלית נחשב אדוארד אלגר(1857-1934)שפרץ לו דרך בזכות השגעון האנגלי לבית המלוכה.
הוא כתב את שיר הלכת לטכס ההכתרה של המלך אדוארד ה7 ושיר זה זכה לתהילה בזכות המנגינה שבסופו של דבר הפכה להימנון של בריטניה הגדולה.זה כוחה של מנגינה שנוגנה והתפרסמה בכל האימפריה.

עם שקיעת האימפריה אלגר פוטר מעבודתו ,התבודד בכפר קטן והקדיש את חייו לקריאת ספרים בעיקר של דיקנס.הוא כתב קונצ'רטו לצ'לו שאיש לא ניגן אך כעת הנו די מפורסם.זו היתה היצירה האחרונה שכתב.למרות כל זאת אלגר היה חריג בבריטניה כי הוא היה קתולי בניגוד לרוב האנגלים.
להדגמת המוסיקה הבריטית רביעית נגני הפילהרמונית בהרכב דימיטרי פוצ'יטארו ,אליקום זלצמן,ג'ניה אורן ומרסל ברגמן ניגנו את השוק הפרסי מאת אלברט קטלבי וכן חמישית פסנתר מאת אלגר כאשר אסתרית בלצן הצטרפה עליהם בנגינה על פסנתר.
הביצוע היה מעולה.החמישיה היא בעצם מזמור קתולי עתיק.

השמרנות הבריטית נשברה כאשר החיפושיות(1960-1970)נודעו בכל העולם והיום נחשבים ללהקה והשירים המפורסמים ביותר בעולם.

בכל החלק השני כיכבה הזמרת שולי נתן שהתברר לקהל שהנה ממוצא בריטי שעסקה בספורט אך בגיל 16 נפלה מקורה והתחילה לנגן גיטרה ולשיר.היא הופיעה בשלושה שירים אליזבטניים מתוך מחזות שקספיר וכן בשירי עם בריטיים מהמאה ה19.

כמובן שלסיום תכניתה שולי נתן שרה את השירים"אתמול" ,"אלינור ריגבי" ו"לו יהי"בגירסה האנגלית ושל נעמי שמר שתרגמה את השיר.
שולי נתן עדיין בעלת קול המיוחד ויחיד שהקסים את הקהל והכניס אותו לאקסטזה כאשר שמע בפעם הראשונה צמא תהילה לשיחרור ירושליים
והפך את "ירושליים של זהב" לשיר הישראלי המפורסם ביותר.
הקהל לא נתן לשולי לרדת מהבמה עד שלא סיימה את תכניתה עם השמעת השיר שלא נס חינו עד עצם היום הזה.

התכנית הבאה בסידרה תהיה"שופן בעקבות הזמן האבוד"תכנית יחיד של אסתרית בלצן בה היא תבצע, בין השאר,24 הפרלודים אופוס 28.
הסידרה תתחיל ב1.5.15 ותבוצע בתל אביב,חיפה וירושלים.

היתה זו תכנית נהדרת,מלאת נוסטלגיה בזכות השירים שהושמעו וההנחיה מלאת הענין.

לראות או לא לראות:לא משנה מה הנושא של הקונצרט, תמיד מענין וכאי לשמוע את קונצרטי-הרצאה של אסתרית בלצן.

נכתב על ידי elybikoret-אלי ליאון , 3/3/2015 15:12

אלי ליאון
leonely@gmail.com
טל03-6856786
עיתונאי-מבקר אמנות,
חבר אגודת העיתונאים ת"א ותא המבקרים שליד האגודה.
מנהל קהילות פנאי ותרבות "מוטקה"

אני מזמין אתכם להכנס לאתרי
בו ריכזתי ביקורות שכתבתי והתפרסמו באתרי אינטרנט שונים
בכל שטחי האמנות,חיבורים שכתב פרופ',יוסי גמזו וחומר אחר.
הכתובת http://www.elybikoret.022.co.il

אודות elybikoret

כותב רשמים על הצגות,מוסיקה,קונצרטים,אופרה,מחול ואירועים תרבותיים שונים אחרים בהם מביע את התרשמותי ודעתי
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s